Mitomani Hastalığı Nedir ?

Mitomani Nedir?

Mitomani yalan söyleme hastalığı olarak bilinir. Mitomani hastalığında kişi, kendisiyle alakalı devamlı olarak yalan söyler. Kişinin amacı ise geçmişte göremediği ilgiyi çevresinden görebilmektir, dikkatleri üzerine çekip ilgi odağı olma isteğidir. Bu kişiler çevresine yalan söylerken bir süre sonra söylediği yalana kendileri de inanmaya başlarlar. Bu hastalığa sahip kişi yalan söylemeyi alışkanlık haline getirir, en küçük ve basit olaylarda dahi yalana başvururlar. Yalan söyleme hastalığında  beraberinde getirdiği hastalıklar ise narsistik ve histrionik kişilik bozukluklarıdır. Kişi yaşadığı olayı süsleyerek, abartarak ve kendini  ön plana çıkartarak anlatır. Çalışmalara göre mitomani hastalığının ortalama başlangıç yaşı 16’dır. Görülme sıklığı ve olasılığı ise kadın-erkekte eşittir. Mitomani hastalığına sahip kişiler hastalığının farkında değildirler. Genellikle ebeveynler yahut çevresindekiler tarafından fark edilir. Fark edildikten sonraki süreç hasta için çok önemlidir, sabırlı olunması ve uygun bir dille tedaviye ikna edilmesi gerekir.

Mitomani Hastalığının Nedenleri

Birçok nedeni olsa bile en belirgin nedeni ailedir. Kişi ailesini izler ve ailesini örnek alır, kendilerine model olarak gördükleri kişiler ebeveynleridir. Ebeveynlerinin yalan söylediklerini göremeleri çocuğu ileriki yaşta yalan söylemeye iter. Mitomani hastalığı aile ilgisizliği ve sevgisizliğinden de kaynaklanabilir. Çocuk ailesinin gözüne girebilmek ve kendisini sevdirebilmek ve dikkat çekebilmek için yalana başvurabilir. Yalanların sürekliliği devam edip alışkanlık haline dönüşürse kişi mitomani hastası olur.

Mitomani hastalığının diğer nedenleri ise şunlardır;

• Kişilik bozukluğu
  • Aile ilgisizliği
  • Asosyallik
  • Çocuk döneminde yaşanan taciz
  • Narsistik kişilik
  • Sürekli olarak yalan söylüyormuş gibi hissedilme

Mitomani Hastalığının Tedavisi

Mitomani hastalığı tedavisi mümkün olan psikolojik bir rahatsızlıktır. Genellikle kişi tedavi olmayı kabul etmez fakat ebeveynler hastanın üstüne gitmeden gerekirse farklı bahanelerle tedaviye ikna etmelidirler. Bu hastalığın tedavisinde psikoterapi ve ilaç tedavisi birlikte uygulanmalıdır. Mitomani hastalığının tedavisini desteklemek adına psikiyatri ve psikolog öncelikle hastayı tanımaya ve yalan söylemesinin nedenini öğrenmeye çalışması, daha sonra ise güven ortamı oluşturmaya çalışmaları önemlidir. Eğer iyi ve doğru bir tedavi uygulanırsa hastalığın tekrar etme olasılığı düşüktür.

Yazar: Türkan EKİN

“Mitomani Hastalığı Nedir ?” üzerine bir yorum