Munchausen Sendromu (Yapay Bozukluk)

Munchausen sendromu psikolojik bir rahatsızlıktır. Munchausen sendromu adını Richard Asherd tarafından almıştır. Şöyle ki, Karl Fredrich Von Munchausen, Alman ordusunda bir baron olarak türklere karşı savaşmış. Savaştan sonra memleketine döndü ve çevresindekilere savaşta yaşadığı olayları abartarak ve doğa üstü şeyler katarak anlatmaya başlamış. Daha sonra anlattıklarının yalan olduğu ortaya çıkmış ve adı yalancı baron olarak anılmaya başlanmış. Munchausen sendromu bu öyküden yola çıkarak hastalığıyla ilgili yalan söyleyen insanlar için kullanılmaya başlanmış ve ilk olarak Doktor Asher tarafından tanımlanmıştır.

Munchausen sendromunun bir diğer adı da yapay bozukluktur. Bu sendroma bir nevi hasta taklidi yapmakta denilebilinir. Munchausen sendromuna sahip kişiler hiç bir rahatsızlıkları olmadığı halde hastaymış gibi davranıp devamlı olarak çevresindekilere yalan söylerler. Üstelik bu sendromu yaşayan kişilerinin birçoğunun tıp bilgileri oldukça yüksektir bu sayede sadece çevresindekileri değil birçok zaman doktorları bile kandırmayı başarabilirler. Israrcılıkları, oyunculukları ve tıp bilgilerinin olmasının büyük etkisiyle doktorları bile yanıltıp birçok kez ameliyat olan hastalar bile var. Hastaneye gidip inandırıcı olabilmek için kendilerine büyük zararlar veren hastalar var. Kendilerini aç ve susuz bırakıp, vücutlarının bazı yerlerini kesip kırabilir, anal-vajinal mukozlarını delebilirler, nadirde olsa kendisini öldürenlerde var. Bu hastaların amacı geçmişte göremedikleri ilgi ve şefkati doktor ve diğer görevlilerden görebilmektir.

Şüpheli bir durum söz konusu olduğunda tedavi oldukları hastaneden ayrılır başka hastaneye giderler bazıları şehir hatta ülke bile değiştirebilir, bundan dolayı teşhisi ve tedavisi oldukça zor bir hastalıktır. Bu hastalığın başka bir türü de munchausen by proxy sendromudur. Bu sendrom ebeveynler tarafından oluşturulan bir istismar tipidir. Ebeveyn  hastaneye gidebilmek için çocuğuna çeşitli istismarda bulunur. Bunlardan bazıları; çocuğun kulağına, vajina-anüs mukozlarına bir cisim ile zarar verebilir yahut çeşitli bölgelerini kırabilir. Bu sendromu yaşanyan ebeveynlerin hastane ortamında çocuğuna çok ilgili ve doktorlarla yakın ilişkiler geliştirmeye çalıştıkları gözlemlenilmiştir.

Munchausen Sendromu Kimlerde Görülür ?

• Çocukken ilgi görmemiş sevgiden uzak kalmış,
  • Yurtlarda kalmış, yalnız bir çocukluk geçirmiş,
  • Çocukken istismara uğramış,
  • Geçmişte ciddi bir hastalık atlatmış veya çevresindeki birinin ciddi bir hastalığına tanık olmuş,
  • Kendini devamlı suçlu hisseden ve bedelini cezalandırılarak ödemesi gerektiğine inanan,
  • Depresyon ve bağımlılık sorunu olan,
  • Özgüveni düşük kişilerde görülür.

Munchausen Sendromunun Belirtileri Nelerdir ?

• Sık sık ishal, kusma, nefes alamama, kriz nöbetleri, bayılma gibi durumların olması.
  • İlginç ve sık rastlanamayan hastalıklar,
  • İddaa ettiği hastalıkla ilgili çok şey bilme,
  • Teşhis konulamayan hastalıklar,
  • Hastanede yatma ve ameliyat olmaya karşı çok hevesli olma belirtileri gösterirler.

Tedavisi oldukça zor bir hastalıktır. Eğer ki onları gerçek anlamda motive ve tatmin eden bir şey bulurlarsa tedavisi mümkün olabilir.

Kaynakça

www.listelist.com