Borderline Kişilik Bozukluğu Nedir ?

Borderline Kişilik Bozukluğu

Borderline kişilik bozukluğu psikoz ve nevroz arasında bir yerde olduğu düşünülmüş ve 30-40 yıl önce tedavisinin olmadığı varsayılan bir bozukluktu. Fakat terapilerin gelişmesiyle tedavi edilebilir bir hastalık olduğu kanısına varıldı. Genellikle ergen ve genç yetişkinlerde görülürülen bu bozukluk hayatı aşırı uçlarda yaşama, sağlıklı bir zihinsel değerlendirme yapamama gibi belirtilerle kendini göstermektedir. Bunlara ek olarak gözlemlenen diğer bir nokta ise bu bireylerde temel olarak duygu durum bozukluğunun görülmesidir. Bu durumun altında yatan etmenler arasında bireyin  çocukluk zamanlarında yaşandığı travmatik bastırılmış olayları ve genetiğin etkisinden söz edebiliriz. Borderline kişilik bozukluğu kişi terk edilme gibi durumlarda ortaya çıkma ihtimali daha yüksektir ve bir sonraki terk edilişe kadar bekler. Eğer birey terkedilme durumu ile tekrar karşı karşıya kalırsa bozukluğun belirtileri gün yüzüne çıkabilir.

Borderline Kişilik Bozukluğunun Belirtileri

Borderline (Sınırda) Kişilik Bozukluğu belirtilerini aşağıdaki gibi sıralayabiliriz:

• Sevdiği kişilerin onu terk edeceğini düşünür
  • Yalnızlık hissi
  • Karar alırken zorlanırlar
  • Sık duygu değişimleri olur
  • Kendilerine zarar verme eğilimindedirler
  • Aşırı öfkeli olabilirler
  • Tehlikeli davranışlar sergileme eğilindedirler
  • Hayatının boş geçtiğini düşünürler
  • Kimlik karmaşası yaşarlar.

Theodore Millon’a göre Sınırda Kişilik Bozukluğunun Dört Türü vardır;

1. Bezgin borderline (sınır kişilik bozukluğuna sahip birey), bireyde karamsarlık ve motivasyonsuzluk ağır basmaktadır.
  2. Dürtüsel sınır kişilik bozukluğu; bireyde çapkınlık ve güvensizlik duygusu ağır basmaktadır.
  3. Asabi Sınır Kişilik Bozukluğu; bireyde degersizlik ve öfke duyuları ağır basmaktadır.
  4. Kendi kendine zarar veren Sınır Kişilik Bozukluğu; birey bilinçli veya bilinçsiz olarak kendine zarar verme eğilimi göstermektedir.

Borderline Kişilik Bozukluğu Tedavisi

Borderline kişilik bozukluğu tedavisinde kullanılan yaklaşımlar bazıları nesne ilişkileri terapisi, kendilik terapisi, diyalektik davranış terapisi, şema terapi ve psikoterapi gibi yaklaşımlardır fakat en çok psikoterapi yaklaşımı uygulanır. Tedavideki temel nokta sorun yaratan düşünceleri ve duyguları önüne geçmek bu yüzden tedaviler genellikle uzun sürer (en az 1 yıl). Bazı durumlarda ilaç tedavisine de başvurulabilmektedir fakat tedavide ilaç kullanımı tartışmaları günümüzde hala devam etmektedir. Boderline Kişilik Bozukluğu Tedavisi aşamasında kişinin intihar düşüncesinde artış gözlemlenirse bunu önlemek adına intihar etmeyeceğine dair bir sözleşme de yapılabiliyor.

Yazar: Feyza COFCOF